רשימת ספרים שווים לגיל הרך

רשימה של ספרים לגיל הרך המחזקים שוויון בין המינים, מפגישים את הפעוטות עם סוגים שונים של משפחות ומשקפים חשיבה לא סטריאוטיפית לגבי הבחנה בין תפקידים/מקצועות/רגשות בקרב בנות ובנים, אבות ואימהות, סבות וסבים. חלקם מעמתים את הילדים עם הסטריאוטיפים עצמם ומביאים את הלגיטימציה שבסתירתם, אחרים משקפים יכולת דומה בקרב בנות ובנים כחלק מחינוך ועידוד לשוויון בין המינים כבר בקרב פעוטות. ברשימה גם ספרים המשקפים רב תרבותיות ומנהגי עדות.

 

הרשימה ערוכה בסדר האלפבית

 

1. אבא שלי ואני – מאת ג’יימס בראון/קלי ג’ונסון אייזקס הספר מתאר יום מרתק של דובון עם אביו. עם אבא – האב רב פעלים, משחק, מחבק, מבשל ודואג ומשכיב לישון. מתפקד בשלל תפקידים של הורה ללא אפיון מגדרי, אלא כדמות משמעותית של “מבוגר אחראי” לבנו.

 

2. אבא צמות – מאת אסף הראל/עמוס בידרמן – לפנינו אבא שיודע לעשות הכל חוץ מצמות ומנסה לחפות על כך בדרכים שונות. בסוף אמא היא זו שמגיעה הביתה מהעבודה וקולעת צמות. הצגת הדמות של אבא כמטפל בילדה וכאשר הוא נתקל בבעיה אמא היא הדמות שפותרת את הבעיה, מציגה חשיבה שוויונית על תפקידים ומעמדות.

 

3. איך עושה סבא – מאת נירה הראל/תמי הראל חמו  סיפור על ילד וסבא אשר מבלים יחדיו. הסבא מלמד את מיכאל את הקולות של החיות והילד מחקה את סבא ולאחר מכן משווה את סבא לחיות. הסבא והילד מאוד נהנים יחד. ספר שמראה על חשיבות קשר בין דורי ועל יכולת המשחק וזיהוי רגשות של סבא בזמן איכות עם נכדו.

 

4. אמא שלי ואני – מאת ג’יימס בראון/קלי ג’ונסון אייזקס הספר מתאר יום מלא של דובון עם אמא. האיורים עוברים בין אמהות שונות דובה, פילה, פנווגווינית וכו כאשר הבן מביע רגשות, אמון ותחושת ביטחון בדמות האם שמצטיירת כדמות בעלת מסוגלות לכלל התפקידים והאתגרים שאותו יום מציב בפניהם.

 

5. אמא עם גלגלים / מקדה בן נאה – הספר מפגיש את הילדים עם מגוון של אנשים עם מוגבלויות שונות והדרך בה מתוארות הדמויות, מציגה בחשיבה יצירתית את המוגבלות כנקודת חוזק. מנקודת מבט זו המוגבלות לא נתפסת כמשהו שמייצר רחמים או רתיעה אלא קבלה ורצון לקשר.

6. אמא בטן אמא לב – מאת לי ראובני בר דוד/תהילה גולדברג מייק – משפחה של שתי אימהות ובן – התייחסות טבעית לסיטואציה וחשיבה לא סטראוטיפית לגבי תפקידי האימהות ולתחושות ורגשות של הבן. הבונוס – הסבר מציאותי על זוגיות והרחבת משפחה.

 

7. אמא עובדת עד מאוחר – מאת מאיה פיינהולץ-קליין/נרקיס שחף – ספר שנותן לגיטמציה לרגשות של ילדים שהוריהם עובדים עד מאוחר ומתייחס שוויונית לאמא ואבא שעובדים עד מאוחר, למרות שהילדה בסיפור, ממתינה לאם שתשוב מהעבודה. תיאור הזמן שהילדה מחכה מסופר מנקודת מבט של הילדה ומשקף את ההתמודדות שלה ואת רגשותיה.

 

8. אני ואבא שלי – מאת אליסון ריצ’י – סיפור על קשר בין אבא דב לבנו הדובון הקטן. האב ממלא את כל התפקידים ההוריים גם מעיר מחבק ומנשק ושומר ומגן וגם משחק ומלמד. משפחה קטנה של אב ובן. הספר מסופר מנקודת המבט של הבן.

 

9. אני ואמא שלי – מאת אליסון ריצ’י – סיפור על קשר בין אמא דובה לבנה הדובון הקטן. האם והדובון עושים יחד המון דברים והדובון לומד מאימו פעולות של דובים לנהום במערה, להחליק על הקרח ועוד. האם ממלאת את כל התפקידים ההוריים מלמדת משחקת ומגנה ומחבקת. משפחה קטנה של אם ובנה. הספר מסופר מנקודת המבט של הבן.

 

10. דג הזהב של טימור – מאת דניה גורן/עומרי גורן – אבא קורא סיפור לפני השינה לבתו והיא מבקשת ממנו למחרת לצאת לדוג ביחד אתו את דג הזהב. האב רגיש לרגשותיה של בתו ומשתף עמה פעולה וכשהם לא צולחים את המשימה והילדה מאוכזבת, תורמת האם את חלקה, מרוממת את מצב הרוח, מוסיפה רעיון ומלמדת גם כיצד לבצעו. יש כאן חשיבה שוויונית על התפקידים ההוריים לאורך הסיפור.

11. המוצץ של אבא – מאת גל לברטוב/דני קרמן – לאבא ובתו יש מוצץ ושניהם בתהליך גמילה ממנו. הילדה שנגמלת ראשונה משמשת כדוגמא להצלחה, לכך שיש דברים שילדים יכולים להצליח יותר ממבוגרים והדבר מעניק תחושת יכולת ועצמאות.

 

 

12. הנסיכה שלבשה שקית ניר – מאת רוברט מאנץ’/מייקל מרצ’נקו- חשיבה לא סטריאוטיפית לתפקידי בנות ובנים, בדמות של נסיכה שבחוכמתה מצליחה לגבור על דרקון, ומצילה נסיך. הנסיך שמפגין יחס שובניסטי ולא שוויוני כלפי הנסיכה המלוכלכת לאחר שהצילה אותו, נותר בסופו של יום נטוש ובודד, כי הנסיכה עזבה אותו באומץ, עוצמה ונחישות.

 

 

13. השבוע של הילי – מאת דניה גורן/יונת קציר – הספר מתאר שבוע בו כל יום מישהו אחר אוסף את הילי מהגן ומשקף במראה את ההורות המודרנית בה הורים עובדים עד מאוחר וכל המשפחה המורחבת נרתמת לעזור. בנוסף, נותן לגיטימציה לגבי תפקידים ומקצועות שונים במשפחה המורחבת, דוד שמעצב בגדי נשים ודודה ששועטת על אופניים ברחובות.

 

 

14. יום השישי של יויו – מאת דתיה בן דור/אבנר כץ – יויו סדרה של ספרים פרי עטה של דתיה בן דור. בסיפור פוגשים את יויו שמתכונן לשבת ומכין את יום המנוחה בסדרת פעולות שמזוהות סטריאוטיפית עם פעולות הכנה של נשים והאקטיביזם שלו בסיפור, מייצר חשיבה ערכית שוויונית. מעבר לכך הסיפור מפגיש את הפעוטות עם חשיבה חשבונית ואוריינית של מספרים מ-1-10 וימות השבוע על פי סדר.

 

15. ילד של אמא – מאת צרויה שלו/כריסטינה קדמון– סיפור שמעניק לגיטימציה להבעת רגשות ומציבה זאת כחוזקות בקרב בנים ובנות כאחד. ילד שמתעמת עם מציאות מזו שאמו משקפת לו ומתמודד עם הפער ברגישות והבעת רגשות, מכשירה למינעד  רגשות רחב.

 

16. ככה גם אני יכולה – מאת יונה טפר/שחר קובר – סיפור על אב ובתו שהולכים בבוקר לגן ובדרך הילדה ממציאה משחק שבו היא יכולה להיות כל בעל חיים שהם פוגשים בדרך, בין השאר חיות שמוכרות לה. האב משתף פעולה במשחק והילדה מאתגרת אותו למידת יכולות החיקוי וההזדהות שלו עם בעלי החיים השונים. סיפור משחק על העזה ותחושת יכולת של ילדות.

 

17. ככה זה כשאוהבים – מאת מאיר שלו/איתי בקין – הספר מתאר ברגישות את הרגשות של ילד קטן שאוהב ילדה מהגן. תאור הרגשות והלבטים של הילד על ידי האם, מייצר לגיטימציה להבעת רגשות בקרב בנים ולשוויוניות בין המינים כאשר גם הילדה מתארת מה היא מרגישה ושניהם עושים זאת בפני כלל ילדי הגן.

 

 

18. כל המשפחה ביחד – מאת שי כרמל/סיון רחמים – ספר המחזק את המודלים השונים של משפחות כולל בעלי חיים שגם הם מגזעים שונים ותכונות שונות ואפילו בעלי טעם שונה באוכל שלהם. כולם נפגשים יחד ונהנים אלה מחברתם של אלה ללא שיפוטיות.

 

19. כך הפכנו למשפחה – מאת הילה מידן/מיכל זינגר – הספר מפגיש את הילדים עם הורות יחידנית. האמא מסבירה לילדה מה זה אומר במילים פשוטות ונותנת לגיטימציה לשאלות של הילדה מדוע אין אבא בתמונות המשפחה. חשיבה לא תבניתית למודל של משפחה.

 

20. לדנה שני אבות – מאת דורון בראונשטיין/דינה נתיב – משפחה גאה. כתוב בצורה ישירה ולא מסורבלת. חשיבה לא סטראוטיפית של התפקידים והרגשות. איורים שוויוניים ומקסימים יש כאן צורות גוף שונות וצבעים שונים והרבה הכלה וקבלה.

21. לישון אצל סבתא – מאת נירה הראל/הדר גבע – סיפור על קשיים והתמודדות של בנות ובנים עם סוגיית שינה מחוץ לבית, אצל דמות משמעותית ואהובה כסבתא. כאשר סבתא עצמה המבוגר האחראי משקפת את ההתמודדות שלה בשינה מחוץ לבית. בסיפור משתקפת פעילות שוויונית של בנות ובנים עם מטלות הבית והגשת עזרה לסבתא ועם מגוון של רגשות.

 

22. לביאת – מאת טל ברייר בן מוחה/תהילה גולדנברג- עידוד תחושת יכולת בקרב בנות בגיל הרך לפעול בפעילויות שוות לבנים. הילדה בסיפור מחפשת סיפור על אריה – ממין נקבה. כאשר לא מוצאים ספר כזה היא והגננת פועלות לכתוב ספר כזה , מהלך שמניע את כל ילדי הגן לחשיבה על המקום של בנות/נשים בעולם ולשיח וחשיבה שוויונית בין המינים. האיורים בהתאם.

 

23. מחבואים – מאת תמר אדר/נורית צרפתי אבא משחק עם בנו מחבואים. האב מתיילד ומשתף פעולה עם הילד ולבסוף מוצא אותו. לאורך הסיפור מגלים האב והבן רגשות של תלות, שמחה ואהבה ובהמשך אף מתרחש היפוך תפקידים הילד מחפש את האב. ההתיילדות הרגשית של האב מהווה מקור להזדהות.

 

24.סבתא בג’ינס – מאת צביה אורבך/לנה לומצקי – חשיבה לא סטראוטיפית אשר מפגישה את הילדים עם הדור החדש של סבתא וסבא. בספר מוצגת גם סבתא מהדור “הישן” אבל המשותף המשתקף מהדמויות בסיפור הוא רגש של אהבה כלפי הנכדים שאינו תלוי במין ומגדר. הספר חושף לסוגים שונים של סבתאות.

 

25. סבתה באה לגן – מאת עיינה פרידמן/הילה דאבי – מפגש בין דורי של הילדים בגן עם סבתא מיוחדת. נותן לגיטימציה ליצירה וחדווה ללא כללים נוקשים. חינוך ועידוד לתחושת מסוגלות וחשיבה יצירתית ושוויונית. נותן מקום לשיתוף הסבתא/סבא בחיי היומיום של נכדיהם ללא תפקידי מגדר.

26. סבא סביח – מאת תמי שם טוב/שמרית אלקנתי – הספר מפגיש את הילדים עם תרבות אחרת. הסבא עלה מעירק ודרך השם שלו והמאכל שכיום הפך שגור בתרבות המזון הישראלית, לומדים הילדים על תרבות שהייתה נהוגה בעירק ובמשפחה של סבא. סבא עצמו הוא דמות פעילה בהכנת המזון בנוסף לכך שנשא לאישה עולה מדרום אפריקה, תרבות אחרת. איורים מקסימים ומגוונים.

 

27. סבא בישל מרק מאת נירה הראל/עפרה עמית – סיפור מלא רגש שמתחיל בסבא שעל מנת לפוגג את בדידותו החליט לבשל מרק כדי שיהיה לו חם בבטן וגם בלב.

וכך על פי עקרונות הסיפור הצביר, מצטרפים לאכול את המרק נכדים ושכנים מכל המינים שבעים ונהנים מהחברותא.

 

28. סבתא עוד פעם עדנה מזיא/אורנה סמורגונסקי – סיפור על בילוי של סבתא ונכד בעיר ת”א. הסבתא שונה בתכלית מדמות הסבתא הסטריאוטיפית שמכינה עוגות מבשלת וקוראת סיפורים. מדובר בסבתא מודרנית ואנרגטית, שאינה מהססת לגלוש במגלשה מתפתלת או לדחוף את נכדה במכונית צעצוע בעליה קשה או להרכיב את נכדה על גבה ולדהור עמו ברחבי ביתה וללכת עם נכדה לים לצפות בשקיעה. גם האיורים ממחישים היטב סבתא עכשווית.

 

29. ספר המשפחות הגדול – מאת מירי הופמן/רוז אסקוית – חשיבה לא סטראוטיפית שמעניקה לגיטימציה לצורות חיים ורגשות שונים. הספר הזה הוא מעין אנציקלופדיה למשפחות. מתאר את כל סוגי המשפחות ואת הדומה והשונה ביניהן במבנה ובמערך היחסים בתוך ומחוץ למשפחה. התאור נוגע בכל מיני רבדים שבתוך המשפחה כמו תחביבים חופשות חגיגות ועוד…

 

30. שני בתים לאוהד – מאת עדי קוליק/מירל גולדנברג – משפחה של הורים גרושים שכל אחד מהם הקים משפחה נוספת. המשפחה הרחבה שנוצרה, מובאת בעיני הילד כיתרון מאחר והיא מאפשרת לו מגוון של סיטואציות משפחתיות בכל אחד מהבתים. המסר הערכי הוא כל משפחה היא טובה ונכונה כשאוהבים.

 

31. שני אבאים מקדה בן נאה – הספר מפגיש את הפעוטות עם מודלים שונים של משפחות. משפחה יחידנית, הורים גרושים, משפחה חד מינית, משפחה מאמצת וכו’. המגוון מחנך לשוויון בין המינים ולקבלה.

 

32. תנחש כמה אני אוהב אותך – מאת סם מקוברטני/אניטה ג’ראם – ספר שמספר על אהבה שמנסים לתאר ארנבון קטן וארנבון גדול אחד לשני. התיאורים הרגשיים מעצימים את הלגיטימציה להבעת רגשות בקרב “בנים”.

 

ערכה את הרשימה – טובה סיני מפקחת חינוכית ארצית בנעמת

תיאור הסיפורים – ורד דיין רכזת פרויקטים ברשת הגיל הרך וטובה סיני.

 

תמונות מתוך אתר כתר, אתר דניה גורן, אתר ביבוקס, אוריון הוצאת ספרים ואתר סטימצקי